tiistai 11. helmikuuta 2014

Koulumenestys ja -menestymättömyys

Voi kauhea sitä hetkeä, kun löytääkin vahingossa netin syövereistä jonkun ikivanhan bloginsa, jota on tullut viimeksi päivitettyä heinäkuussa 2009 (eli 4,5 vuotta sitten!?). Oli naurussa pidättelemistä, kun juttujani lueskelin ja välillä piti taas oikein ihmetellä, miten osa käsitöistäni näyttää nykyisiä tuotoksiani siistemmiltä ja paremmin tehdyiltä :D
Yksi postaus kuitenkin pysäytti iha täysin ja sen nimi oli "Joulutodistus", postattu 20.12.2008.

"Saimme tänään joulutodistuksemme. Olin hyvin positiivisesti yllättynyt numeroihini:

Käyttäytyminen: 10
Suomen kieli: 10
Ranskan kieli (A1-kieli): 10
Ruotsin kieli: 10
Matematiikka: 10
Biologia: 10
Fysiikka: 10
Terveystieto: 10
Uskonto: 10
Yhteiskuntaoppi: 10
Englanti: 9
Kuvataide: 9
Käsityö : 9
Liikunta: 10
LUKUAINEIDEN KESKIARVO: 9,9        KAIKKIEN AINEIDEN KESKIARVO: 9,75
Tavallaan harmittaa tuo englanti, mutta koska tiedän ettei minulla ole mitään mahdollisuutta saada siitä kymppiä, olen tyytyväinen :)"

Siis niinku MITÄ? Oonko mä ihan tosi joskus harmitellut, kun YKSI arvosana ei olekkaan ollut kymppi vaan vain ysi? Kyseessä on siis 9-luokan joulutodistus. Peruskoulun päättötodistuksessani lukuaineideni keski-arvo oli tuo samainen 9,9, sain silloin parhaasta todistuksesta jopa stipendin. Monta vuotta jälkeenpäin kuulin Tuomaksen suusta tokaisun "Ai sä olit se jolla oli PSYL:ssä se übertodistus ysiluokan lopussa?", ja me oltiin eri yläasteilla sekä lukiossa eikä tiedetty toisistamme yhtään mitään, oon legenda! :D



Entä nykyään, onko koulumenestykseni jatkanut samaa linjaa? No ei tosiaankaan! Ylioppilastodistukseni oli iha hyvä LEMME-arvosanoineen, mutta voi luoja mitä minulle on tapahtunut AMK:ssa? Jotenkin hyvin kyseenalaista, että olen päässyt kaikista (paitsi yhdestä..) tenteistä läpi ekalla yrittämällä, vaikken ole puoleen vuoteen edes hommannut tenttikirjoja käsiini.. Viime aikoina olen mennyt joka kerta tenttiin asenteella "no mä meen läpällä kattoo mitä siel kysytään ja hommaan sit uusintoihin tenttimateriaalit", ja joka kerta olenkin saanut vähintään ykkösen, jopa nelosen. 


Mikäli tahdot kouluun, jossa pystyy etenemään ilman minkäänlaista ongelmaa vaikkei a) jaksaisikaan raahautua kouluun b) ei raaskisi ostaa kirjoja c) ei huvittaisi lukea, tervetuloa SAMKin hoityön koulutusohjelmaan ;)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti